ENCONTROS DE POESIA SONORA - SOUND POETRY MEETINGS
PROJECTO MISO MUSIC PORTUGAL
Curadores | Curators Manuel Portela & Rui Torres
PHONOVOICE: Sound Poetry Meetings
The term “sound poetry” encompasses
a broad spectrum of practices, ranging from the Futurist and Dadaist phonetic poetry of the early 20th century to electronic sound poetry of the early 21st century. In its beginnings, it was the alphabetic notation itself that supported the permutation of sounds of the human voice beyond the infrastructure of words and language. With the invention of magnetic tape and later the digital computer, the manipulation of the acoustic properties of the voice through recording expanded expressive possibilities. Furthermore, experimentation with the body's capabilities of articulation and sound emission gave rise to unique performative techniques. This historical intersection between writing, media technologies, and vocal practices has resulted in a profusion of genres and forms of sound poetry, some of which are closer to the arts of music than to the arts of language.
The PHONOVOICE meetings present a sample of contemporary sound poetry in which both the formal and technical diversity and the creative force of this artistic and literary practice are recognized. PHONOVOICE takes the tension between pre-linguistic, linguistic, and post-linguistic as a curatorial criterion. If sound poetry can be described as a way of using and listening to the voice beyond its differential articulation into signs, this purely acoustic perception is intensified by the recognition of the fragmentary and decomposed presence of the word. It is about focusing our attention on this oscillation between phonographic perception and vocal perception, which allows us to listen to the sounds of language and the sounds of the voice simultaneously. Sound poetry offers us an art of language as an emerging process of the human body's phonating machine. It is this machine in action that the invited artists will allow us to see and hear in live performance.
FONOVOZ: Encontros de Poesia Sonora
A expressão “poesia sonora” designa um espectro muito amplo de práticas, que se estendem da poesia fonética futurista e dadaísta das primeiras décadas do século XX à poesia sonora eletrónica das primeiras décadas do século XXI. Nos seus inícios, era a própria notação alfabética que suportava a permutação de sons da voz humana para além da infraestrutura da palavra e da língua. A partir da invenção da fita magnética e, mais tarde, do computador digital, a manipulação das propriedades acústicas da voz através da gravação expandiu as possibilidades expressivas. Além disso,
a experimentação com as capacidades corporais de articulação e emissão de som deu origem a técnicas performativas singulares. Esta intersecção histórica entre escrita, tecnologias mediais e práticas vocais originou uma profusão de géneros e formas de poesia sonora, algumas das quais mais próximas das artes da música do que das artes da linguagem.
Os Encontros FONOVOZ apresentam uma amostra da poesia sonora contemporânea na qual se reconhecem quer a diversidade formal e técnica, quer a força criativa desta prática artística e literária. FONOVOZ toma a tensão entre pré-linguístico, linguístico e pós-linguístico como critério curatorial. Se a poesia sonora pode ser descrita como um modo de usar e escutar a voz para lá da sua articulação diferencial em signos, esta perceção puramente acústica é intensificada pelo reconhecimento da presença fragmentária e decomposta da palavra. Trata-se de situar a nossa atenção nessa oscilação entre perceção fonográfica e perceção vocálica, que nos permite escutar os sons da língua e os sons da voz ao mesmo tempo. A poesia sonora oferece-nos uma arte da linguagem enquanto processo emergente da máquina fonadora do corpo humano. É essa máquina em ação que os artistas convidados nos permitirão ver e ouvir ao vivo.
Agradecimentos / Acknowledgements:
Alessandra Eramo, Alfredo Costa Monteiro, Amanda Stewart, Américo Rodrigues, Ann Noël Williams, Bartolomé Ferrando, Beth Anderson, Caroline Bergvall, Charles Amirkhanian, Cia Rinne, Clive Graham, Cristiano Caggiula, Eduard Escoffet, Enzo Minarelli, Fátima Miranda, Feliciano de Mira, Felipe Cussen, Francesco Aprile, Giovanni Fontana, Ian Hatcher, Jaap Blonk, Jörg Piringer, Julien Blaine, Kinga Tóth, Lily Greenham, Maja S. K. Ratkje, Martin Bakero, Oficinas do Convento, Pamela Z, Patrick Dubost, Steve McCaffery, Tomomi Adachi, Valeri Scherstjanoi, Vítor Rua, Zuzana Husárová.