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Workshop de espacialização sonora 2D e 3D • SpatGRIS por Robert Normandeau
May
12
10:00 AM10:00

Workshop de espacialização sonora 2D e 3D • SpatGRIS por Robert Normandeau

Workshop por Robert Normandeau - Espacialização com o freeware SpatGris

SpatGRIS é um plugin de espacialização sonora multicanal disponível para Audio Unit (Mac) e formatos VST (Mac e Windows). Este plugin, grátis e em código aberto (opensource), permite movimentar múltiplas fontes de som através de conjunto variável de altifalantes. O SpatGRIS foi criado para a composição de um espaço multicanais e permite ao utilizador espacializar o som em 2D (até 16 altifalantes) ou em 3D (até 128 altifalantes).

O SpatGRIS foi criado pelo Groupe de Recherche en Immersion Spatiale (GRIS), um grupo de investigação sediado na Universidade de Montréal.

Em 2024 o compositor, professor e director do GRIS, Robert Normandeau, estará em Lisboa no âmbito do Festival Música Viva para apresentar um concerto com a sua música com a nova “Abóboda de Altifalantes” da Miso Music Portugal instalada no O’culto da Ajuda, mas também irá orientar um workshop sobre o SpatGRIS no domingo dia 12 de manhã, entre as 10h e as 12h, no O’culto da Ajuda.

No dia 11 de Maio irá apresentar as suas obras para a Abóboda de Altifalantes no O’culto da Ajuda e no dia 12 de Maio às 10h irá dar um workshop sobre o StatGRIS.

O custo do Workshop são 10 euros e a inscrição prévia é obrigatória.

Os interessados devem mandar um e-mail com nome, idade e contactos até ao dia 10 de Maio para cursos@misomusic.com

Lotação máxima de 10 participantes (aceitação por ordem de inscrição)

Pagamento: inscrição 10€ por MBway 918364158

https://gris.musique.umontreal.ca/

ENGLISH

SpatGRIS is a multichannel sound spatialization plugin available in Audio Unit (Mac) and VST formats (Mac and Windows). This free and opensource plugin allows movement of multiple sound sources on a variable set of speakers. It was designed to compose multichannel space. It allows the user to spatialize the sound in 2D (up to 16 speakers) or in 3D (up to 128 speakers).

SpatGRIS was develop by Groupe de Recherche en Immersion Spatiale (GRIS), a research group based at Université de Montréal.

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"NOTAÇÃO E INTERPRETAÇÃO DA MÚSICA ACTUAL PARA ACORDEÃO” - WORKSHOP PARA COMPOSITORES POR PAULO JORGE FERREIRA
Apr
14
3:00 PM15:00

"NOTAÇÃO E INTERPRETAÇÃO DA MÚSICA ACTUAL PARA ACORDEÃO” - WORKSHOP PARA COMPOSITORES POR PAULO JORGE FERREIRA

workshop

"Notação e interpretação da música actual para acordeão” - Workshop para compositores

PAULO JORGE FERREIRA Acordeão

INSCRIÇÕES ATRAVÉS DO EMAIL:  cursos@misomusic.com

BIO

Paulo Jorge Ferreira nasceu em Lisboa. Ao longo da sua formação, frequentou cursos dirigidos por alguns dos mais prestigiados acordeonistas contemporâneos. Finalizou os seus estudos na Escola Superior de Artes Aplicadas de Castelo Branco, onde posteriormente lhe foi atribuído, perante prova pública, o título de especialista em Acordeão/Performance.

Tem realizado recitais a solo e concertos de música de câmara, tanto a nível nacional como internacional, nomeadamente em França, México, Bélgica, Áustria, Itália, Macau, Espanha, Hungria, Holanda, Alemanha e Polónia, tocando com músicos portugueses e estrangeiros de enorme prestígio. Durante o seu percurso atuou em algumas das mais importantes salas de concerto da Europa, como Musik Werein, Muziekgebouw, De Single, Odéon Theatre de L’Europe, Teátrum House of Future, Berliner Philarmoniker, entre outras. Participou como instrumentista, em diversas estreias de obras para acordeão solo, música de câmara, ensemble e orquestra. Trabalha assiduamente com compositores portugueses, fomentando a criação de novo repertório português para acordeão.

Apresentou-se como músico convidado de orquestras sinfónicas e de câmara, tais como, Orquestra de Pequim, Orquestra Gulbenkian, Orquestra Sinfónica Portuguesa, Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música, Sinfonieta de Lisboa, Orquestra Utópica, Orquestra Metropolitana de Lisboa, Remix Ensemble, Ensemble Darcos e a solo com Esart Ensemble, Remix Ensemble, Orquestra de Câmara de Cascais e Oeiras, Orquestra de Câmara de Colónia, Orquestra Sinfónica do Conservatório Nacional, Sinfonietta de Ponta Delgada e Banda Sinfónica Portuguesa, trabalhando com maestros de reconhecida qualidade internacional, como Stefan Asbury, Jürjen Hempel, Lawrence Foster, Peter Rundel, Martin André, Emílio Pomàrico, Carl St. Clair, Peter Eötvös. Colabora regularmente com Remix Ensemble, Ensemble Darcos, Orquestra Gulbenkian e Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música.

No domínio da música de câmara, constitui com Pedro Santos um duo de acordeões (Duo Damian), com Carlos Alves um duo de acordeão e clarinete (Artclac), com Catherine Strynckx um duo de acordeão e violoncelo (Stretto Duo), com Ana Ester Neves (soprano) um duo de acordeão e canto, e um quinteto com quarteto de cordas.

Ao longo da sua carreira musical tem participado em inúmeras gravações discográficas, em programas radiofónicos e televisivos. Gravou dois cd’s a solo, “Percursos” editado pela etiqueta “Numérica”, “Contemporary Works for Accordion” incluído no catálogo da CalandaMusic e o disco “Escape” (Stretto Duo) em música de câmara, publicado pela Artway Records.

Paralelamente, a sua atividade como compositor tem-se desenvolvido significativamente, escrevendo obras para instrumentos solo, música de câmara e orquestra. Devido ao crescente interesse pela sua forma de compor, tem recebido encomendas de alguns dos mais conceituados solistas, grupos de câmara e festivais de música portugueses, e algumas das suas peças têm sido executadas igualmente no estrangeiro. Foram editados discos com algumas das suas obras e a edição impressa da sua música está a ser realizada pela editora AVA Musical Editions.

Atualmente é professor de acordeão e música de câmara na Escola Superior de Artes Aplicadas em Castelo Branco e na Escola de Música do Conservatório Nacional. Alguns dos seus alunos e grupos de música de câmara têm obtido primeiros prémios em concursos nacionais e internacionais de acordeão e de música de câmara. Paulo Jorge Ferreira é convidado com regularidade como membro de júri em concursos internacionais de acordeão. Co-autor do livro “Modern Accordion Perspectives” que contém artigos e entrevistas sobre o acordeão clássico, segundo a crítica, por alguns dos mais reconhecidos acordeonistas da atualidade. É diretor artístico do Festival e Concurso de acordeão Folefest e presidente da Associação Folefest. Tem sido unanimemente considerado um músico preponderante no desenvolvimento artístico do acordeão em Portugal.

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Improvisation Workshop  - Harri Sjöström & Guilherme Rodrigues
Sep
18
2:00 PM14:00

Improvisation Workshop - Harri Sjöström & Guilherme Rodrigues

Improvisation Workshop

Harri Sjöström & Guilherme Rodrigues

September 18th 2022, O’culto da Ajuda, from 14h until 18h

Teaching improvisation is a challenging issue...  Can we teach improvisation?
In this unique workshop led by Harri Sjöström (close friend and member of the Cecil Taylor quintet) together with Guilherme Rodrigues, attention will be given to help players open up to listen and to learn to trust their intuitions, particularly in a collective playing situation.

 

Exchange / dialog through music & verbal dialogue.

Questions such as deeper motivations into music: “why do I and we, want to play music and what’s behind our will in a deeper level? “ is something to be addressed.

 What is my / our motivation? This is one question for each one of us to ask.

Is it the joy of playing? Is it to become a virtuoso player? Is it to become famous? What is one’s deeper motivation?  Is there a deeper motivation or is the motivation clear? What does one want from music?  What moves the others and me?

Playing / communicating through sound, being in a resonance dialog, could be said.

 

Some "games", exercises, structures, can be useful and are also often helpful for assisting people to sharpen their ability to listen to others and themselves and also to relax and not worry about oneself or the others.

To learn to prepare oneself to jump into “cold water” without being afraid of drowning. To take risks, to "jump over one’s own shadow" so to say. Jump into the unknown. 

 

Of key importance are:

Learning to not think when playing or shortly before starting to play. Preparing oneself for this mentally different way.  Thinking about this and that… we can do after or as we sit down and talk about things. Not as we play. The trust in our intuition is key and can be learned. Despite being already ”there”, it must be awaken up within ourselves.

Listen listen listen... To others and to oneself…

These are some of the things we want to share and work together.

Enrolment

There are no prerequisites

Duration: 4 hours, from 14h until 18h, on September 18th 2022 at O’culto da Ajuda

Maximum number of participants: 12

Fee: 30€

Deadline for enrolment: September 16th 2022

In order to enrol participants should make a bank transfer of 30€ to:

Miso Music Portugal Associação Cultural

IBAN: PT50 0018 033600200030060 29

And send the bank transfer statement to the following email:

oculto@misomusic.com

Acknowledgement and confirmation of enrolment will follow.

Harri Sjöström, born on 29 February 1952 in Turku, Finland, found his voice in music on the soprano and sopranino saxophone.
His music and fine art studies in San Francisco at Lone Mountain College (UCSF) and San Francisco Art Institute in the 1970s led him directly to workshops by John Cage, Bill Dixon, Vinko Globokar, George Russell, and his saxophone teachers Leo Wright and Steve Lacy.
Since 1978 continuous extensive work as a freelance musician, composer and initiator of interdisciplinary ensembles in the field of contemporary improvised music and mixed media projects. Back to Europe 1978 he started to work with Derek Bailey, Teppo Hauta-aho, Paul Lovens, John Russell, Paul Rutherford, Alexander von Schlippenbach a.o.
In 1980 -1985 he lived in Vienna, Austria, which became his doorway to the European contemporary music scene; formed his first groups and organized numerous artist exchange-projects in Finland and elsewhere.

Between 1990 and 2016 an extensive collaboration with the pianist and composer Cecil Taylor developed, including seven live recordings with small ensembles and recordings with larger Cecil Taylor ensembles. Of particular note is the Cecil Taylor Quintet with Cecil Taylor, Harri Sjöström, Teppo Hauta-aho, Tristan Honsinger, Paul Lovens. Energetic and with an appetite for risk he founded and co-founded many ensembles with highly interesting instrumental line-ups including such as Quintet Moderne, Sestetto Internazionale, MOVE - quintet, European Composers Improvisors Orchestra - ECIO, Up And Out, City Of Pyramids, The Player Is, Wait, Motström, The Treasures Are a.o. 

Harri has been teaching saxophone since 1980 and is a vital member of the European contemporary improvised music scene; he has composed music for film and is still active today with his photography.

 

Guilherme Rodrigues is a cellist, improviser, sound explorer and composer from Lisboa, Portugal.

He was born in 1988 and started to study cello and trumpet when he was seven at Orquestra Metropolitana de Lisboa and later in Conservatório Nacional de Música de Lisboa to study classical and music theory until his twenty-three.
With an intuitive approach to improvisation and exploration of the timbres, 
using both classical and extensive techniques, his music is exciting, polyrhythmic and full of contrasts. His work probes the physicality of the space in which listening occurs. His music, comprising both acoustic and electro-acoustic works has been described as delicate, intense, focused and physical. 
Apart from work in music ensembles ranging for contemporary classical to free improvisation, he often works with dancers. Has created music aswell for theater, radio, television and silent film.

He is part of Creative Sources Recordings record label, music director of Hosek Contemporary Art Gallery and active member of Reanimation Orchestra.
Has been following a professional career in music since 1997 and performs in concerts and workshops around Europe and Asia. Currently living in Berlin.

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